در ادامه فرآیندی که از مدل جدید AMG GT آغاز شده، مدلهای برجسته مرسدس اندکاندک در زیر چتر «مرسدس-ایامجی» قرار میگیرند؛ چیزی که بیشتر از همه، روح کارل بنز (Karl Benz) را تحتتأثیر قرار میدهد. ولی «بنز» شاید هنوز هم خوشحال باشد که همچنان نامش بر روی کاپوت دیده میشود. علاوه بر این، همانند سایر محصولاتِ با عنوان «مرسدسبنز»، روح «کارل بنز» هنوز هم در این طراحی جدید مرسدس-ایامجی C63 سدان زنده است.
در کابین C63 مواد بسیار سطح بالایی به کار رفته است؛ چیزی که در دیگر مدلهای کلاس C غیر AMG نیز میبینیم. تریم چوب، غربلیک سهپره فرمان با پوشش چرم جیر و صندلیهای اسپورت پوشیده از چرم انعطافپذیر، همگی سطح بالایی از طراحی داخلی را در یک خودرو به نمایش گذاشته است که کابین C63 را جذابتر از هر مدل دیگری در این کلاس کرده است. تنها خطایی که از دید ما در طراحی کابین سر زده، صفحه نمایش ۷ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی است که مانند یک آیپد مینی بر روی داشبورد قرار گرفته است. اگر این صفحهنمایش یکپارچگی بهتری داشت و یا حداقل کمتر مزاحم دیدِ راننده بود، یک کابین کاملاً بینقص را در اختیار داشتیم.
نسل W205 از کلاس C در تمام جنبههای کلیدی خود اندکی رشد داشته است و نمونههای معمولی آن، سبک طراحی نرم خود را تغییر دادهاند تا بهاین وسیله تأثیرگذاریای در سطح مدلهای زیبای کلاس S پیدا کنند. آخرین نسل این مدل، خودرویی بود که با طراحی تهاجمی خود، بهویژه در اگزوز و گلگیرها، نگاه همه را به سمت خود جلب میکرد. ولی استفاده از همین خطوط اصلی نمیتوانست شرایط زیباشناسانه لازم را برای یک «ایامجی» تأمین کند. در همین حال، نزدیک به ۳ اینچ افزایش فاصله محوری و ۴ اینچ افزایش طول کلی خودرو باعث شده تا C63 جدید فضای بیشتری در داخل و بهخصوص برای صندلیهای عقب داشته باشد.
در حالی که مسافران صندلیهای عقب با توجه به کشیدگی فضا، ممکن است احساس راحتی بیشتری کنند، بیشترین بازخورد کاراکتر صلب در سواری خودرو که ناشی از سیستم تعلیق با تنظیمات AMG و تایرهای سری 35 بر روی چرخهای ۱۹ اینچی است، متوجه آنها خواهد بود. البته در بیشتر اوقات شرایط از حدّ نرمال تجاوز نمیکند، ولی کسانی که در مناطقی با مسیرهای ناهموار زندگی میکنند، احتمالاً آرزو خواهند کرد که یک سیستم تعلیق نرمتر داشته باشند.
تایرهای میشلن پایلوت سوپر اسپورت بیشترین سهم بهبود مکانیکی را با استفاده از چسبندگی جانبی فوقالعادهشان دارند. مدل جدید C63 S چسبندگی جانبی به میزان 0.98 g را در تست لغزش در پیچ نشان داده است که در رتبهای بالاتر از نیروی 0.93 g که در مدل قبلی C63 AMG سری بلک کوپه مشاهده شده، قرار میگیرد. این سطح از چسبندگی، در کنار دامپرهای انطباقی و تیز بودن سیستم فرمان، تعادل و بالانس خودرو را به میزانی رساندهاند که تا قبل از این هرگز در یک کلاس C ایامجی مشاهده نشده است.
آنهایی که اغلب در ترافیکهای شلوغ، شرایط طاقتفرسایی را در رانندگی تجربه میکنند، بهتر است پکیج «دستیار راننده» را به ارزش ۲۸۰۰ دلار امتحان کنند؛ چیزی که در خودروی تستشده در اینجا نیز استفاده شده است. این مجموعه، برای C63 همان قابلیتهای نیمهاتوماتیکی را ایجاد میکند که در مدل بزرگتر کلاس S وجود دارد. به عنوان نمونه، با تنظیم سیستم کروز کنترل، خودرو میتواند خطوط جاده را رهگیری کرده و ترافیک را دنبال کند. البته اجازه رانندگی خودکار به صورت کامل وجود نخواهد داشت و شما باید همیشه دست خود را بر روی فرمان داشته باشید. ولی اگر سرعت جریان ترافیک به اندازه کافی پایین باشد، نیاز به ورودی سیستم فرمان وجود ندارد. اگر این نکته را درنظر بگیرید که تماشای مسابقات شطرنج در تلویزیون از رانندگی با توقفهای پیدرپی در ترافیک راحتتر است، بنابراین واگذار کردن این کار به تکنولوژی، بهترین کار ممکن خواهد بود.
موج کاهش حجم موتورها همچنان ادامه یافته و ایامجی نیز از تأثیرات آن بینصیب نمانده است. موتور V-8 در C63 که تنها هشت سیلندر باقیمانده در کلاس خودش است، حجم خود را از ۶/۲ لیتر به ۴ لیتر کاهش داده و در همین حال، صاحب دو توربوشارژر شده است. البته خوشبختانه چیزی از زیباییهای صدای دلنشین اگزوز خودرو کم نشده است؛ ولی باید اعتراف کرد که C63 اهلیتر از قبل شده است. C63 S تستشده در اینجا از یک نسخه ۵۰۳ اسببخاری از این موتور استفاده کرده است. این در حالی است که مدل پایه C63 به اندازه ۴۶۹ اسببخار قدرت دارد و البته ۸ هزار دلار ارزانتر است. ولی همین مدل نیز قدرت بیشتری نسبت به بامو M3 با قدرت ۴۲۵ اسببخار و کادیلاک ATS-V با قدرت ۴۶۴ اسببخار دارد.
با توجه به وزن C63، استفاده از یک گزینه قدرتمند در زمینه پیشرانه چندان هم غیرمنطقی نیست. مدل C63 S تستشده در اینجا ۱۷۸۷ کیلوگرم وزن دارد که سنگینترین نسخه در سری خود محسوب میشود. در تست شتابگیری مدل قبلی C63، با اندکی دقت در پدال گاز، امکان پشتسر گذاشتن برنامه شروع به حرکت خودرو وجود داشت، ولی چنین چیزی در خودروی جدید وجود ندارد. پس از اینکه پروتکل شروع به حرکت C63 جدید با استفاده از یک ترتیب پیچیده زدن دکمه، راهنما زدن، فشار پدال و کاربرد پدلشیفترهای روی فرمان فعال شد، این خودرو توانست در مدت ۳/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این زمان، به اندازه یکدهم ثانیه عقبتر از مدل قبل سری بلک کوپه است. در تست یکچهارم مایل نیز این مسافت در ۱۲/۲ ثانیه طی شده که دقیقاً با مدل قبلی مطابقت میکند. در واقع، C63 S از بیشتر جهات با M3 مشابه است و این دو مدل، به یک اندازه سریع هستند.
سوی دیگر عملکرد C63 در زمینه کاهش سرعت نیز به همین اندازه قابلتوجه و تأثیرگذار است. توقف کامل از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصلهای به اندازه ۴۴/۸ متر ممکن شده که یکی از بهترین عملکردها در این کلاس محسوب میشود و حدود ۴ متر نسبت به سری بلک بهبود یافته است. بدون شک یکی از فاکتورهای مهم در این عملکرد ترمزگیری، استفاده از پکیج تنظیمات ترمز B07 بوده که در خودروی تست با قیمت ۵۴۵۰ دلار مورد استفاده قرار گرفت است. در این پکیج، صفحات ترمز کربن-سرامیکی ۴۰۱ میلیمتری در جلو اضافه شده و این در حالی است که صفحات ترمز عقب هنوز از جنس فولاد باقی میمانند. مرسدس عقیده دارد که مقاومت اضافی تنظیمات ترمز سرامیکی در هر دو محور موردنیاز نخواهد بود و هزینه اضافی در اینجا صرف نشده است. در همین حال، استفاده از این ترمزهای سرامیکی در جلو به نوعی ولخرجی به حساب میآید؛ چرا که باعث شده قیمت پایه ۷۲ هزار و ۸۲۵ دلاری C63 S در خودروی تست به رقم سرسامآور ۹۱۰۸۰ دلار نزدیک شود.
مانند سایر محصولات ایامجی، یک پک کلاچ چند صفحهای موتور را به سیستم گیربکس اتوماتیک متصل میکند. درگیر شدن کلاج گاهی به صورت ناگهانی و گاهی نیز به صورت بینقص و نرم با استفاده از مبدّل گشتاور انجام میشود. تنظیم سیستم گیربکس به حالت «اسپورت» اندکی شرایط را بهتر میکند، ولی شاید اگر «کارل بنز» هنوز در بین ما حضور داشت، کوچکترین مشکلات را در خودروهایش رفع میکرد تا یک سدان اسپورت سطح بالا و کامل از هر نظر را ارائه کند. در ادامه مشخصات و نتایج تست این خودرو را مرور میکنیم.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
• قیمت مدل تست: ۹۱۰۸۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۷۲۸۲۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۳۹۸۲ سیسی.
• قدرت: ۵۰۳ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۷۰۰ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۷ سرعته دو کلاجه اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۲/۸۴ متر.
• طول ماشین: ۴/۷۵۵ متر.
• عرض: ۱/۸۳۹ متر.
• ارتفاع: ۱/۴۲۵ متر.
• وزن کلی: ۱۷۸۷ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۹/۱ ثانیه.
• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۹ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۳ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۶/۶۸ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی، تخمین خودروساز): ۲۸۹/۶۸ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۴/۸۰۶ متر.
• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 98g.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ لیتر در شهر و ۹/۴۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.